Bilen drar åt höger eller vänster

Bilen drar åt höger (eller vänster) | orsak & lösning

Drar din bil åt höger (eller åt vänster)? Det är faktiskt inte speciellt ovanligt. Oftast finns det dock en enkel lösning.

Här går vi genom vad du själv kan kolla och fixa. Men också annat som du kan behöva göra för att lösa problemet med att bilen drar snett.

Varför drar bilen åt höger (eller vänster)?

När du märker att din bil drar åt det ena hållet eller andra så kan det finnas flera orsaker till att din bil gör just så.

Här betar vi av några av de allra vanligaste:

1. För lite luft i ett av däcken

Allra vanligast är att du har för lite luft i något av däcken fram. Har du för lite luft i höger framdäck kommer bilen att dra åt höger och vice versa med vänster.

2. Ojämnt slitna däck

Däckslitage kan också göra så att bilen drar snett. Om t ex höger fram är mycket mer slitet än vänster framdäck kan det göra så att bilen drar.

3. Hjulinställningarna har rubbats

En korrekt hjulinställning ska hålla bilen rak men om du t ex kört över en trottoarkant eller ett farthinder i för hög hastighet kan detta göra så att framvagnsinställningen ändras. Då finns risken att bilen drar åt något håll.

4. Andra möjliga orsaker

Det finns även en hel del andra orsaker till att bilen drar. Vanligast är de vi beskrivit ovan men det kan också röra sig om:

  • Fel eller problem i bromssystemet
  • Trasiga delar i bilens fjädringssystem
  • Trasiga delar i bilens styrsystem.

Så här löser du problemet med att bilen drar

För att kunna lösa problemet är det självklart bra att på förhand veta vad problemet också är. Och ibland är det lätt att hitta orsaken, men andra gånger är det svårare.

Därför kan du se till att följa denna lista för att komma tillrätta med problemet. Även när du inte exakt har koll på orsaken:

  1. Kontrollera lufttryck och pumpa däcken om det behövs

    Börja med att kontrollera lufttrycket i samtliga däck, men framför allt fram. Trycket bör vara detsamma på alla däck. Skiljer det sig åt så ser du till att pumpa däcket eller däcken i fråga.
  2. Kontrollera däckslitage och byt om det behövs

    Om du åtgärdat ett eventuellt ojämnt däcktryck och bilen fortfarande drar åt ett håll så ska du nu kolla däckens skick. Kontrollera och mät däckslitage och däckmönster på samtliga däck. Men främst framdäcken.

    Finns det avvikande slitage på något av däcken så är det dags att byta. Byt då samtliga däck, eller iaf båda två fram.
  3. Dags för ett verkstadsbesök

    Om du har undersökt och åtgärdat både däcktryck och däckslitage men inget hjälpt? Då är det dags att boka och besöka en verkstad.

    De hjälper dig med att först kontrollera hjulinställningarna och åtgärda detta. Eller ta reda på om problemet har uppstått pga något helt annat.
Hjulinställning

Problem att bilen drar vid…

Problemen vi beskrivit ovan gäller vid normal körning rakt fram. Men ibland drar bilen när vi gör något specifikt vid körning.

Dessa går vi genom här:

Gaspådrag

Om bilen drar snett när du gasar kan det vara glapp i bussningarna till en av bärarmarna. På så sätt kan hela upphängningen röra sig när du belastar den vid accelerationen.

Det kan också röra sig om slitna spindelleder.

Men har du en framhjulsdriven bil med mycket effekt så är det många gånger en naturlig effekt som kallas momentstyrning eller ”tourqe steer” och det är helt normalt.

Åtgärd

Är du händig får du försöka kolla efter glapp någonstans och byta vid behov. Annars får du lämna in bilen till en verkstad så att de kollar över vad som kan tänkas behöva bytas.

Inbromsning

Om bilen drar snett när du bromsar beror det oftast på något problem med just bromsarna.

Det kan röra sig om att de ligger an på ena sidan eller att oket och/eller kolvarna kärvar och inte rör sig fritt.

Ibland kan även en länkarmsbussning var sliten.

Åtgärd

Byt bromsbelägg och smörj upp oket så att det kan röra sig.

Efter däckbyte

Om bilen drar snett efter ett däckbyte är det troligtvis så att du har ojämnt däcktryck eller att däcken är ojämnt slitna.

Åtgärd

Kolla trycket och pumpa vid behov. Är däcken ojämnt slitna får du skifta runt däcken om det går annars får du köpa nya däck. Byt då minst parvis men helst alla 4.

Trots framhjulsinställning

Om bilen drar snett efter en korrekt utförd framhjulsinställning får du gå genom alla de andra möjliga orsaker vi beskrivit här.

Kolla upp och åtgärda:

  • Däcktryck
  • Däckslitage
  • Bromsarna
  • Dåliga bussningar eller leder

Andra vanliga frågor när bilen drar snett

Vad är en hjulinställning?

En hjulinställning är en avancerad uppmätning av din bils hjulgeometri. Denna mäts i tre olika värden; vinkeln in eller ut från hjulaxeln, vinkeln mellan övre spindelled och nedre spindelled och vinkeln in/ut på det svängande hjulet, sett uppifrån. Detta är värden som mäts i grader.

Vad kostar det att göra en hjulinställning?

En normal hjulinställning kostar runt 1500 kr.

Varför skakar ratten på bilen?

Om ratten vibrerar kan det bero på att bilens hjul är obalanserade. Eller är det en indikation på att bilens servon inte fungerar som den ska. Här finns flera orsaker till varför ratten skakar.

Är hjulinställning och balansering samma sak?

Nej det är det inte. En hjulinställning fokuserar på däckens riktning medan en balansering fokuserar på däckens viktfördelning.

Sammanfattning

Det är som sagt inget ovanligt problem med att bilen drar. Men som tur är finns lösningen många gånger enkelt tillgänglig.

Att bilar drar beror ofta på att däcktrycket är ojämnt eller att däcken är ojämnt slitna. Detta kan du åtgärda själv genom att pumpa och byta däck.

En annan vanlig orsak är att bilens hjulinställning blivit felaktig. Detta kan hända pga flera orsaker men ett verkstadsbesök och en ny framvagnsinställning löser ofta problemet.

Har du råkat ut för att bilen drar? Hur löste du problemet, berätta gärna?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *