Vad består diesel- och bensinpriset av?

Vad består bensin- & dieselpriset av? Hur stor del är egentligen skatter?

Bensin- och dieselpriserna är en ständig källa till debatt, åsikter och tyckande. Det är för dyrt tycker många. Medan andra tycker det är för billigt.

Men vad består bränslepriset av egentligen? Hur mycket är skatt & andra avgifter?

Här ska vi se till att ge dig svaren!

Bensinskatt – del av bensinpriset 11:e Mars 2022

Idag fredagen den 11:e mars när detta skrivs ligger bensinpriset på 21,39 kronor litern. Utav detta är 52%, eller 11,10 kronor, av priset skatter. Närmare bestämt bensinskatter.

Uppställning över hur bensinpriset fördelas (fortfarande för 11:e mars 2022)

Bensinpris och skatt

  • Produktkostnad och bruttomarginal: 10,29 kronor/liter
  • Moms (25%) på bensinen: 2,57 kronor
  • Energiskatt: 4,18 kronor/liter
  • Koldioxidskatt: 2,64 kronor/liter
  • Moms (25%) på skatten: 1,71 kronor

Sammanräknat

  • Priset vid pumpen: 21,39 kronor/liter
  • Varav skatt: 11,10 kronor/liter
  • Skattens andel av priset: 51,9 procent

Vad är bensinskatter?

Bensinskatt är ett samlingsbegrepp för energiskatt, koldioxidskatt och moms. Den faller under våra miljöskatter. Skatterna har en fast del och en rörlig del.

De fasta skatterna består av energiskatten, koldioxidskatten och momsen på dessa skatter (ja du betalar moms på skatten 🙂 ). Dessa betalas per liter bensin och är helt oberoende av priset vid pumpen.

  • 11:e mars 2022 uppgick de fasta skatterna till 8,53 kronor.

Den rörliga skatten utgörs av momsen på produktionskostnad (alltså vad själv bensinen utan skatterna kostar) och bruttomarginal (vad bensinbolagen tjänar per liter).

  • 11:e mars 2022 uppgick den rörliga skatten till 2,57 kronor.

Är bensinskatten öronmärkt till t ex väginvesteringar?

Nej, idag går intäkterna som bensinskatten genererar direkt till den gemensamma statskassan.

Tidigare, 1980/81, fanns en sådan koppling och bensinskatten öronmärktes för olika ändamål inom trafikområdet, t ex byggnation och underhåll av vägar.

Vad kostar 1 liter bensin utan skatt?

Om vi tar priset 21,39 kr/l och plockar bort skatt och moms skulle priset då vara 10,29 kronor per liter.

Men om vi lägger på ”vanliga” momsen (25%) så blir bensinpriset utan skatterna: 12,86 kr/liter

Dieselskatt – del av dieselpriset 11:e Mars 2022

Idag fredagen den 11:e mars när detta skrivs ligger dieselpriset på 24,72 kronor litern. Utav detta är 39%, eller 9,75 kronor, av priset skatter. Mer specifikt dieselskatter.

Uppställning över hur dieselpriset fördelas (fortfarande för 11:e mars 2022)

Dieselpris och skatt

  • Produktkostnad och bruttomarginal: 14,97 kronor/liter
  • Moms (25%) på diesel: 3,74 kronor
  • Energiskatt: 2,51 kronor/liter
  • Koldioxidskatt: 2,29 kronor/liter
  • Moms (25%) på skatten: 1,20 kronor

Sammanräknat

  • Priset vid pumpen: 24,72 kronor/liter
  • Varav skatt: 9,75 kronor/liter
  • Skattens andel av priset: 39,4 procent

Vad kostar 1 liter diesel utan skatt?

Om vi tar priset 24,72 kr/l och plockar bort skatt och moms skulle priset då vara 14,97 kronor per liter.

Men om vi lägger på ”vanliga” momsen (25%) så blir dieselpriset utan skatterna: 18,71 kr/liter

Vad påverkar Bränslepriset (förutom skatterna)?

Som allt annat är det tillgång och efterfrågan. Om den globala efterfrågan är större än utbudet så går priset upp.

Du hör säkert nästan dagligen om priset på råolja som antingen går upp eller ner. Det är ur råoljan som bränslet utvinns. Även valutakurser som dollar och euro gentemot den svenska kronan påverkar priset.

Andra tillverkningskostnader tillkommer också, t ex för raffinering, transport och lagring.

Aktuella Bränslepriser idag

Du som vill hålla koll på de aktuella bränslepriserna dag till dag kan t ex göra det hos:

Vanliga Frågor

Varför är bensin och diesel dyrare i Sverige?

Den blir dyrare pga av att priset på råolja blir högre. Sedan sker årligen uppräkningar av skatterna som också påverkar priset uppåt.

Vilket land har högst skatt på bensin och diesel?

Inom Europa är det länder som Holland och Italien. Sverige placerar sig på ungefär en 8:e plats inom EU.

Hur mycket drar Sverige in årligen på bränsleskatterna?

2018 uppgick statens intäkter för bränsleskatterna till 48 miljarder.

Vilket land har de högst bensinpriserna?

I topp ligger länder som Hong Kong, Monaco, Island och Norge. Sverige placerar sig som 15:e dyraste landet. Siffrorna är från 2019.

Sammafattning

Bränslepriserna är just nu rekordhöga och många undrar om detta mest beror på våra ”höga” skatter här i Sverige.

Den största anledningen är dock att priset på råolja har ökat väldigt kraftigt. Dels efter pandemin men så kom också Rysslands invasion i Ukraina att spela en stor roll.

Vi har höga helt klart höga skatter på bränsle här i Sverige med det är faktiskt många andra länder i Europa som har ännu högre.

Har du några frågor eller funderingar så finns vi tillgängliga i kommentarsfältet.

Similar Posts

9 Comments

  1. Ni glömmer bensinbolagens vinstmarginaler. Dom varierar väl också. Och just nu så tycks det ju som man tar ut rejäla övervinster

    1. Hej Caprice,

      Marginalen finns medräknad, ligger under produktkostnad och bruttomarginal. Exakt hur stor den är har jag dock ingen närmare insikt i just nu.

  2. En box dyr Chablis och en jätteräkmacka är extremt billigare än att tanka min dieselbil full.
    Bara som en jämförelse.
    Åkte förbi en obemannad lågprismack i Älta som att uppgav dieseln kostade 26 + nånting litern.
    Detta trots alla bilskojarargument från våra politiker om sänkt bensinskatt.
    Detta fyller mig med större indignation än Ukraina och migrationspolitiken. Jag kan acceptera att folk har olika åsikter och dessutom starka sådana i dessa ämnen, men fasingen om jag skulle acceptera en miljöpartist? Bara ordet får mig att osäkra min fantasirevolver.
    Nå, efter denna lilla putslustighet, så vill jag ställa följande krav till Åkesson och Kristerson. Om ni menar allvar med ert snack om sänkta drivmedelsskatter, lägg lite mer tyngd bakom kravet!
    Organisera en gemensam gatudemonstration! Bjud in Bensinupproret! Var lite galliskt dramatiska! Var inte såna försagda, rodnande små friare! Skärp er för höge f-n!

    1. Hej Tommie,

      Du har definitivt en poäng i det. Vi tar och tittar på det. Här spelar också orden som folk använder när de söker en stor roll för oss. Och hur Google uppfattar orden & dess betydelse.

  3. I t.ex Polen är diesel mycket billigare än i Sverige. Är det samma världsmarknadspris där som här? Polen är EU medlem och är förpliktigad att beskatta diesel lika mycket som i Sverige. Stadsministern i Sverige säger att vi ligger på EUs miniminivå med dessa skatter och fått nej från EU att sänka den. Produktionskostnaden torde vara densamma, allt importeras ju.
    Finns det någon som kan förklara varför polska priset vid pump endast är 2/3 av det svenska priset?

    1. Hejsan Olle,

      När det kommer till skatten är det som du säger ändå relativt lika över stora delar av EU. Vi ligger högt men absolut inte bland de allra högsta.

      Som jag förstår det beror den stora prisskillnaden på en svensk lag, reduktionsplikten. Den gör att vi måste blanda dieseln med 35-40 procent biobränslen, oftast HVO100 eller RME. Dessa biobränslen är ca tre gånger så dyra som ren fossil diesel. Därför höjs det svenska literpriset på diesel med flera kronor.

  4. Hur kan Diesel vara nästan 50% dyrare än bensin i produktionen? Detta är ju total nonsens…diesel är ju egentligen en förprodukt till bensinen. Alltså borde det vara tvärtom, eller? Något går helt fel i det här landet!!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *