Självkörande Bilar - hur fungerar de?

Hur Fungerar en Självkörande Bil? (och är det framtiden)

Du har med stor sannolikhet sett något inslag på tv om självkörande bilar eller bussar. Många gånger oftast om när det gått fel och det skett olyckor. Och om du tänker efter känns det säkert som det var många år sedan du först hörde talas om tekniken.

Men vad är egentligen en självkörande bil och hur fungerar de? Kommer de bli ”standard”, och när i så fall?

Dessa och många andra av dina frågor ska vi se till att besvara här.

Vad är en självkörande bil?

Det är en autonom bil som kan känna av dess omgivning och navigera utan mänsklig påverkan.

På ren svenska blir det en bil som kör själv. Du behöver inte ha händerna på ratten eller fötterna på gas- eller bromspedalen.

Det finns dock olika grader av självkörning, nivåer. Du kanske redan idag har en bil som kan bromsa utan din hjälp eller rättar till din kurs om du kommer för nära t ex mittlinjen.

I den här artikeln fokuserar vi dock mest på helt självkörande bilar, nivå 5.

Hur fungerar det och vad är tekniken bakom?

Idén bakom är relativt enkel:

Utrusta en bil med kameror, sensorer och radar som kan läsa av alla objekt som är framför & runt bilen och sedan få bilen att reagera om det finns risk för kontakt. Träna bildatorn på trafikregler och låta den via GPS navigera till destinationen.

Det låter som sagt ”enkelt” men det är komplext och kräver enormt med data. Tänk bara på öga öga kontakten som vi har vid övergångsställen eller olika väder/väg-förhållanden som snabbt skiftar.

Det är många olika system som måste jobba ihop. Kamerorna läser av trafikskyltar och trafikljus och kollar närliggande trafikanter. Sensorer och radar (även lidar) hjälper till att tolka omgivningar, trafikmiljö och mäta avstånd till andra bilar. GPSen ser till att hitta rätt rutt. Sensorer som upptäcker eventuella hinder och omedelbart skickar signal till styrsystemet så att fordonet kan bromsa eller väja.

Och allt detta ska samverka i ett enda fordon och övervakas av AI.

AI kör bilen

Man kan lite förenklat säga att det är AI (artificiell intelligens) som kör bilen.

Men AI behöver tränas upp och det är därför det loggas mil efter mil på riktiga vägar. Det går att träna upp AI via träningsprogram och simuleringar men i och med att det är så många faktorer inblandade i bilkörning krävs det oftast mer än så.

Frågorna som måste besvaras är:

  • Vart är jag?
  • Vad finns runt mig?
  • Vad kommer att hända härnäst?
  • Och vad ska jag göra?

Självkörande bilar och automationsnivå

Det finns alltså olika grad av självkörande. Skalan som används oftast är den från SAE International. Det handlar om ”hur mycket” självkörande bilarna är.

Nivå 0 till 2 är nivåer där en mänsklig förare övervakar körmiljön medan nivå 3 till 5 är nivåer där bilen automatiskt övervakar körmiljön.

Teslas Autopilot är t ex Nivå 2.

SAE Automationsnivåer

  • Nivå 0 – ingen automatisering. Mänsklig förare med observeringshjälp via t ex en backkamera.
  • Nivå 1 – förarassistans. Mänsklig förare men hjälp med manövrerandet via t ex farthållare.
  • Nivå 2 – delvis automatisering. Föraren kan släppa allt till bilen men måste vara beredd att omedelbart ta över.
  • Nivå 3 – villkorad automatisering. Bilen kör själv med förväntan att mänsklig förare kommer att svara på lämpligt sätt på en begäran om att ingripa.
  • Nivå 4 – hög automatisering. Bilen kör själv och kan svänga in till kanten om den mänskliga föraren inte svarar på en begäran om att ingripa.
  • Nivå 5 – full automatisering. Bilen hanterar allt och kan utföra alla typer av resor en mänsklig förare gör.

Fördelar respektive nackdelar

Det finns så klart både fördelar som en del nackdelar med att ha självkörande bilar och fordon.

Nackdelarna är så klart de som det jobbas mest på att få bort. Så dessa ändrar sig i mångt och mycket med tiden.

Vilka är de potentiella fördelarna?

En stor fördel är möjligheten att minska på, eller helt få bort, kollisioner som orsakats av mänskligt felagerande, den mänskliga faktorn. Det kan t ex röra sig om för lång reaktionstid, aggressiv körstil, felagerande pga distraktion med mera.

En annan fördel är för alla de som idag inte kan köra bil, dels de utan körkort men framför allt äldre som blivit för gamla för att köra eller valt att själv ”lägga nyckeln på hyllan”. En annan stor grupp är de som har någon funktionsnedsättning som gör att de inte kan eller får köra bil.

Sedan kommer det att göra resan enklare i och med att du inte behöver vara alert på vägen hela tiden. Du kan läsa en god bok, plugga eller kanske sova istället.

När det kommer till transportsektorn så kan det göra en enorm skillnad. Dels kommer företagen inte behöva betala chaufförer (vilket så klart också är negativt) men en självkörande lastbil behöver inte ta rast eller sova. Du kan tänka dig vilken skillnad det kan göra för långresor.

Självkörande buss

Det finns också troligen en viss miljövinning att göra. Mer här.

Vilka är nackdelarna?

Det finns så klart också nackdelar och några av dessa är ganska ”tunga” etiska frågor.

Vem ska avgöra vilket alternativ som är minst dåligt om bilen behöver välja mellan att köra på någon/något eller köra av vägen och t ex in i ett trä och då istället riskera skada passageraren.

Vem blir ansvarig vid en eventuell olycka, bilägaren eller tillverkaren? Kanske någon helt annan?

Bilarna kommer att vara dyra. Hur många kommer att ha råd att köpa en självkörande bil?

Sedan kommer många att förlora jobbet. Tänk på alla chaufförer i transportbranschen.

Hur testas och mäts utvecklingen av tekniken och bilarna?

I stort sett alla de större biltillverkarna har åtminstone doppat tårna och gjort research. Men det finns några som kommit längre än andra.

Det finns två stora faktorer som används för att ”mäta” hur avancerat ett projekt inom självkörande bilar är.

  1. Hur många mil som körts. Det i sin tur berättar hur mycket utbildningsdata företaget har och hur mycket de investerat i att få ut deras bilar på vägarna.
  2. Hur många ingripanden som gjorts. Antal ingripande som gjorts per körd mile (1 mile = 1,6 km). Ett ingripande är när en mänsklig förare måste gå in och ta över då datorn inte klarat av att hantera situationen.

Här har vi en del data att gå på när det kommer till de två marknadsledarna.

  • Waymo
    Har sedan 2009 kört mer än 20 miljoner miles (ca 32 miljoner km). De har behövt göra 0,09 ingripande per 1000 miles.
  • Cruise
    Har kör över en halv miljon miles och ingripit 0,19 gånger per 1000 miles.

Är de bättre för miljön?

En av fördelarna som påtalas av de mer positiva till utvecklingen är att de självkörande fordonen är bättre för miljön.

Som anledningar ges bland annat att antalet körningar kommer minska då färre kommer att äga bil och istället bara beställa en körning då och då. Eller att datorer kan köra mer energisnålt än en människa.

Men det finns ännu få bevis för att så verkligen är fallet. Det finns en liten studie som kommit fram till att adaptiv farthållare minskar förbrukningen med mellan 5-7 %. Och i ett test där en familj hade tillgång till chaufför (som då ska vara liknande som att ha en självkörande bil) så åkte de mer bil vanligt.

Så summa summarum så kan de vara bättre för miljön men det är än så länge inte helt fastslaget.

När kan vi tänkas ha självkörande bilar rullandes på vägarna?

Det är en bra fråga. För 5-6 år sedan sa många att det idag, 2021, skulle rulla många av dess bilar på våra vägar. Men så har inte skett. Det har varit svårare än många trodde att få dessa bilar säkra. Vi har varit nära länge nu..

Waymo testar sina bilar utan någon bakom ratten i Arizona, USA. Vilket de också gjort sedan 2017.

Cruise, som nu ägs av General Motors, sköt 2019 på starten av deras automatiska taxiservice men det kom igång i slutet av 2020. Tidigare i år visade de upp sin bil helt utan ratt, Origin, men gav ingen tidsangivelse för när den kan finnas på marknaden.

Tesla uppdaterar kontinuerligt sin Autopilot och den blir bättre och bättre. Men den är ännu långt ifrån att vara en helt självkörande.

Det finns också många skeptiker. Ganska nyligen gick chefen för Volkswagens Autonomy ut och sa att helt självkörande bilar kanske aldrig ens blir ”verklighet”.

Vi kan nog konstatera att det ännu är några år bort. Om det rör sig om 3-4 år eller 7-8 år är svårt att säga. Många av företagen vill så klart vara först till marknad men ingen vill heller stå med hundhuvudet om något går fel.

Självkörande bilar i Sverige

I Sverige bedrivs ett flertal pilotprojekt där det testas olika självkörande fordon, oftast bussar.

Bland annat har Nobina testat självkörande bussar på den 1,5 kilometer långa sträckan mellan Kista Galleria och Victoria Tower i Kista.

Det är Transportstyrelsen som utfärdar tillstånd för försöksverksamhet med automatiserade fordon på allmän väg. Alla som ansöker om tillstånd måste kunna bevisa att verksamheten bedrivs på ett trafiksäkert sätt.

Lite Historik

Experiment med automatiska, eller självkörande, bilar har gjorts så långt tillbaka som på 1920-talet. Då var det så klart inget som liknade dagens nivåer, men tankarna har ”alltid” funnits där.

De första helautomatiska modellerna utvecklades under 1980-talet. De som då drev utvecklingen och låg i spets var Navlab, utvecklat på Carnegie Mellon University.

I USA genomfördes den första självkörande lastbilstransporten i oktober 2016. I december 2018 lanserade Alphabet-ägda (Googles ägarbolag) Waymo, en självkörande taxitjänst i Phoenix, Arizona i USA. Under 2019 blev den sedan helt förarlös.

Vanliga frågor

Får man ha självkörande bil?

Sverige ligger långt fram i den tekniska utvecklingen av självkörande bilar. Vi har också ett rätt tillåtande regelverk när det kommer till testverksamhet, men andra lagar och regler kommer behöva ändras för att självkörande bilar ska kunna rulla i Sverige i större skala.

Finns det självkörande bilar i Sverige

Just idag nej. Det finns pilotprojektunder behandling, och några som redan har fått godkänt att testa självkörande fordon (oftast bussar) på svenska vägar.

Hur många självkörande bilar finns det i USA?

I USA rullar det just nu (april 2021) över 1400 självkörande bilar runt på vägarna.

Är självkörande bilar säkra?

I dagsläget är vi inte ännu fullt ut där. Men i teorin kommer de att vara säkrare än bilar körda av mänskliga förare då många mänskliga drag elimineras.

När får vi självkörande bilar?

Övergången kommer att ske succesivt. Först kommer de komma vid transporter av människor, tänk taxi kortare bussresor. Där kan de komma inom 2-3 år. Självkörande personbilar är ännu lite längre fram. Men inom 5-6 år kommer du förmodligen kunna köpa en själv.

Har Volvo självkörande bilar?

Volvo Cars kommer att som första biltillverkare använda elektronikföretaget Nvidias senaste AI-plattform för självkörande bilar. Den dyker upp i nästa generation av Volvobilar som baseras på platformen SPA2. Först ut på den grunden blir stora suven XC90 som har premiär 2022.

Vi sammanfattar

Självkörande bilar, autonoma fordon, är en spännande utveckling som vi ännu bara sett början av.

Men frågorna är många och utvecklingen har gått mycket långsammare än vad många förutspått. Det är komplext med trafik och alla människor som där samspelar och samsas.

En viss mått av automatisering finns redan idag i bilarna, du har säkert något i din bil. Men steget till fullt ut automatiserade bilar, nivå 5, är en bit bort. När de kan tänkas komma vet nog ingen riktigt. Men det jobbas dagligen på att de ska vara verklighet så snart som möjligt.

Vad tänker du om allt detta? Spännande? Eller otäckt? Kommentera gärna.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *