Allt om däckslitage och mönsterdjup

Däckslitage: allt om mönsterdjup och olika typer av slitage

Däcken på din bil är det som har kontakt med vägbanan när du kör. Så att köra med slitna däck är inget att rekommendera eftersom däckslitaget försämrar däckets egenskaper. Det kan leda till både sämre grepp som längre bromssträcka.

Därför är det viktigt att regelbundet kontrollera däcken.

Men hur tar du reda på om just dina däck är slitna och vad är normalt? Vad säger lagen och vad kan hända om du blir stoppad med slitna däck?

Det (och mer) går vi genom här.

Hur du kontrollerar däcken och mönsterdjupet

Många kör runt med slitna däck utan att egentligen veta om det. Därför ska du se till att med jämna mellanrum kolla bilens däck.

Har du relativt nya däck (och/eller ny bil) räcker det med att titta på dem. Du kan oftast se olika slitningar eller om de t ex slits snett.

Men då och då ska du även kontrollera däckens mönsterdjup. Och du behöver absolut inte vara någon däckexpert för att enkelt kunna göra detta.

Så här mäter du enkelt mönsterdjupet

Du kan enkelt mäta mönsterdjupet med en mönsterdjupmätare. Men även någon typ av mätsticka, linjal, tumstock, skjutmått eller mynt går bra att använda sig av.

  1. Ta ditt mätinstrumentet och stick ner det i en av däckets mönsterskåror.
  2. Mät på det ställe där däcket är som mest slitet.
  3. Läs sedan av din sticka vid toppen av däcksmönstret.

Det kan vara bra att veta att nya däck i regel har ett mönsterdjup om 8–9 mm.

Digital Mönsterdjupsmätare för Bildäck

Digital Däckmönstermätare

Med en digital mönsterdjupsmätare får du snabbt och direkt fram ditt exakta mönsterdjup.

Vill du hellre ha en analog och lite billigare variant hittar du det här.

Köp idag så kan du mäta mönsterdjupet redan imorgon!

Vilket mönsterdjup ska mina däck ha?

Enligt lagen så är det tillåtet att köra med slitna däck – så länge de har godkänt mönsterdjup. Och här finns det ett minsta mönsterdjup att förhålla sig till.

  • För sommardäck ska mönsterdjupet vara minst: 1,6 millimeter
  • För vinterdäck ska mönsterdjupet vara minst: 3 millimeter

Tunga fordon, som t ex personbilar klass II med totalvikt över 3,5 ton och lastbilar, bör ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter vid vinterväglag.

Vad är det som gör att däckens slits?

Däcken på bilen slits lite varje gång du kör. Det beror på friktionen mellan vägbanan och gummit i däcken. Det är vad vi kan kalla normalt däckslitage. Dvs att bilen används på ett normalt sätt.

Men det finns också onormalt däckslitage. Och det är något som vi kan påverka.

Det kan handla om:

  • Fel lufttryck
  • Fel hjulinställning
  • Körstil, t ex höga hastigheter och skarpa inbromsningar
  • Däckets kvalitet, billiga däck har sämre gummi och kan slitas snabbare.

Alla dessa faktorer är sådant som du själv kan påverka. Så du kan alltså både spara pengar (inte behöva köpa nya däck) och göra din bil mer trafiksäker genom att hålla koll på det.

Olika typer av däckslitage

Det finns olika typer av däckslitage. Däck som slits på ena eller andra sidan osv. Anledningarna till varför de slits på ett ojämnt sätt är också de olika.

Här går vi genom några av de vanligare.

Nytt däck som slits

Har du nya däck men ser att de slits väldigt mycket, ofta på båda sidorna av däcket.

Då kör du med för lågt lufttryck.

Se till att pumpa däcken och följa bilens och hjulens rekommenderade tryck.

Slitage på insidan av däcket

Om ditt däck är slitet endast på insidan är det troligtvis på grund av fel hjulvinklar.

Exempelvis kan en felaktig cambervinkel, för stor negativ vinkel, slita på däckets insida.

Skulle det vara en stor skillnad mellan camber-vinkeln på framhjulen kan du märka det genom att bilen drar snett, dvs mot en sida.

Slitage på utsidan av däcket

Slitage på utsidan av däcken kan också det bero på felaktiga hjulvinklar. Du behöver då ta dig till din märkesverkstad eller en däckverkstad för en framvagnsinställning.

Även däcktrycket kan vara bra att kolla upp om däcken är snedslitna på utsidan. Har din bil TPMS kan du snabbt och enkelt få reda på ditt exakta tryck.

Slitage mitt på däcket

Är däcken främst är slitna i mitten kan det bero på för högt lufttryck. Se då till att justera lufttrycket till den rekommenderade nivån.

Det kan också i vissa fall bero på att du kört mycket fortare än hastighetsbeteckningen på däcket medger.

Ojämt slitna däck

Skulle du ha ett ojämnt slitet däck. T ex att höger fram är mer slitet än vänster fram. Då beror det troligen på en obalans i däcken eller en felaktig hjulinställning.

Besök en däckverkstad för att göra en balansering av hjulen/däcken.

Se även till att rotera däcken så att däcken på samma axel har liknande slitage. Däck på samma axel bör nämligen ha samma slitage.

Ibland kan du även behöva köpa helt nya däck.

Varför det är viktigt att byta däck i tid

Den allra viktigaste anledningen till att byta däcken är för att öka trafiksäkerheten, både för dig och dina medtrafikanter.

Att köra med slitna däck ökar helt enkelt risken att du tappa kontrollen över bilen. Det kan då leda till såväl singelolyckor som kollisioner med andra fordon eller trafikanter.

Slitna däck leder till klart längre bromssträcka och det påverkar i allra högsta grad trafiksäkerheten.

Andra vanliga frågor om däckslitage

Kan jag få böter med för slitna däck?

Ja, om polisen stannar dig vid en trafikkontroll och dina däck är så pass slitna att de inte längre uppfyller minimikraven för mönsterdjup kan du få böta 1200 kronor.

Är det böter per däck eller per fordon?

Böterna för slitna däck gäller per bil. Alltså inte per däck.

Kan min bromssträcka påverkas av slitna däck?

Ja. Med slitna däck finns mindre gummi som greppar tag i vägbanan. Det kan leda till klart längre bromssträcka.

Ökar slitna däck risken för vattenplaning?

Ja, risken för vattenplaning ökar med mer slitna däck. Detta eftersom däckets mönsterdjup hjälper till att avleda vatten. Ju djupare mönsterdjup – desto bättre vattenavledning.

Mina däck är ojämnt slitna – vilka däck bör sitta var?

Du ska sätta dina minst slitna däck bak på bilen och de mest slitna ska du sätta fram – detta eftersom det minskar risken för överstyrning. Det gäller också för alla typer av bilar, även fyrhjulsdrivna.

Vad händer med slitna däck vid besiktningen?

När du besiktar bilen så kommer även dina däck att kontrolleras. Skulle mönsterdjupet understiga rekommenderade 1,6 millimeter så riskerar bilen att inte gå igenom besiktningen.

Sammanfattning

Det är många som kör runt med väldigt slitna däck, utan att veta om det.

Det du ska hålla koll på:

  • Mönsterdjupet ska vara minst 1,6 millimeter på sommardäcken och minst 3 millimeter på vinterdäcken.
  • Du kan minska risken för onödigt däckslitage genom att vara noggrann med att kontrollera däcktryck och även bilens hjulinställning.
  • Du riskerar 1200 kr i böter om däcken är så slitna att de inte längre uppfyller minimikraven för mönsterdjup.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *