Varför Din Bil är Svårstartad på Vintern (vid kallt väder & kyla)
Sommaren är i stort sett över och sakta men säkert börjar temperaturen krypa neråt. Snart kommer den ligga runt nollan för att sedan sjunka ännu lägre.
Din bil är utrustad för att klara av vintern och kallare temperaturer. Men trots det så kommer den med största säkerhet ändå behöva lite extra kärlek under den kallare årstiden.
Du har säkert varit med om det redan. Bilen vägrar att starta på morgonen. Och det verkar alltid ske då du har ett viktigt möte eller något annat du måste vara i tid till.
Så varför är det så och vad kan du göra för att förhindra att det händer?
Det går vi genom här.
Varför din bil ibland vägrar starta när det är kallt
För att kunna förebygga startproblemen måste vi först veta varför det uppstår i förstaläget. De kalla temperaturerna påverkar och kan påverka din bil på flera sätt.
Först och främst handlar det om dessa 4 orsaker:
Batteriet
Bilens batteri producerar mindre elektrisk ström när temperaturen är låg, den kemiska reaktionen är helt enkelt långsammare på kalla dagar jämfört med en varm sommardag.
Enkelt uttryckt så ger inte batteriet lika mycket kraft i en kall miljö som i en varm miljö.
Motoroljan
En annan effekt av det kallare vädret är att motoroljan blir tjockare. Därför kan den inte flyta runt i motorn lika smidigt.
Det innebär alltså att det blir svårare att pumpa oljan genom motorblocket och på så sätt ökar påfrestningarna på bilens batteri än mer. Om batteriet också är svagt finns risken att bilen inte startar.
Bränsleblockage
I sällsynta fall kan det finnas fukt i bränsleledningarna som sedan fryser under vintern. Detta leder i sin tur till bränsleblockering, bränslet kommer helt enkelt inte fram till motorn. Och den vägrar därför att starta.
Detta är så klart vanligare i bilar med tunna bränsleslangar.
Förgasaren
På äldre bilar finns ofta en förgasare. Dessa är mycket känsliga när det blir kallare väder. Detta på grund av deras små munstycken. Det är lätt att munstycket blir igensatt och förhindrar att fukten förångas. Detta leder i sin tur till att is bildas.
Moderna och nyare bilar har inte förgasare längre men har du ett fordon som är äldre än 20 år så är det möjligt att du märker av det här problemet.
Vad du kan Göra för att Skydda din Bil från kyla
Du förstår säkert att en varmare bil är en gladare bil. Och då är ett garage ett bra första steg att använda sig av. Eller t.o.m en carport kan göra underverk.
Men om du inte har sådana möjligheter? Bilen kommer att stå ute, utan möjlighet till tak, och så är det bara. Vad finns det då att göra?
Det finns ett par saker som du kan göra för att minska effekterna av det kalla vädret. Så att du slipper startproblem de där tidiga stressiga mornarna.
Försök att hålla Bilen Varm
Ok, men vi har ju just slagit fast att det inte finns något garage att parkera bilen i..
Det är sant men det finns några knep att ta till. I alla fall för att hålla den lite varmare och undvika de där ”sista” minusgraderna.
Lösningen är att parkera bilen under ett större träd eller jämte någon sorts byggnad. Det blir faktiskt inte lika kallt där som ”ute i det fria”. Och många bäckar små..
Använd Batteri- eller Motorvärmare
Bilar som säljs här i Sverige och på andra platser med fyra årstider har från fabrik frostskyddsmedel (antifreeze) tillsatt i kylaren.
Men i riktigt kalla temperaturer kan det definitivt löna sig med en batterivärmare eller motorvärmare. De hjälper till att hålla oljor och andra vätskor flytande.
Och det är guld värt för din bils möjlighet att hoppa igång.
Använd Rätt sorts Olja
Det finns några typer av oljor som är framtagna för användning i kalla temperaturer. Nyare syntetiska oljor förblir flytande i kylan men det är viktigt att hitta den rätta.
För att få veta vilken som passar din bil bör du läsa igenom bilens manual.
Dagens multigrade-oljor benämns med 2 nummer, som t ex 10W-40.
- Det första numret, W, hänvisar till vinter och ju lägre siffra, desto lättare rinner den under låga temperaturer.
- Medan det andra numret, 40, hänvisar till hur lättflytande oljan är vid arbetstemperatur. Ju högre nummer desto trögare olja.
Förebygg Bränsle Problem
Det finns tillsatser (additiver) som kan användas för bensinbilar eller för dieselfordon. Detta förhindrar frysning av bränsleledningar eller att dieseln klumpar sig (som i fallet med dieselbilar).
Ha full tank
Få människor vet att en kall bil kräver ungefär 40% mer bränsle vid start på en kall dag jämfört med varmare dagar.
Det kan innebära problem om du försöker starta en bil med låga bränslenivåer en kall dag. Så se till att du fyller tanken innan du ställer bilen för natten.
Byt Bilbatteri
I vissa situationer signalerar startproblemen helt enkelt det faktum att det är dags att byta ut bilbatteriet.
Skulle det vara så att det redan innan vintern kommit börjat visa teckan på sämre funktion så kan du med största säkerhet förvänta dig mer problem när kylan kommer.
Visst att det kostar en slant att byta. Men det kommer du ha igen när bilen istället för att krångla när det är dags att dra till jobbet hoppar igång som den ska.
Du minskar dessutom risken för ytterligare skador på bilen.
Sammanfattning
Hoppas du nu fått tips på vad du kan göra för att försöka hålla bilen i lite bättre skick, iaf när det kommer till eventuella startproblem under vintermånaderna.
Som du kan läsa kan det bero på en mängd olika anledningar. Men ständigt återkommande är ändå bilbatteriet eller någon form av vätska (olja, drivmedel osv).
Behöver du istället tips på:
—> Så här gör du för att bäst få igång en trögstartad bil på vintern!
Har du några extra förslag eller frågor. Bara hör av dig via kommentarsfältet här nere så ska vi se till svara dig asap!
Hej! Har en Nissan juke diesel 2013
Bilen är svårstartad nu när det är kallt. Har bytt glödstift Har bra batteri
Kan va något med bräslefiter att göra
om den har fukt äller sånt kan någon svara? Har i somras tankat fel bränsle men på verkttan de tämde den. kan va kanske med det att göra om det blivit nått kvar eller nått fukt, snälla svara om någon vet om det
Hej Zivko,
Svårt att svara på. Det är många bilar som är svårstartade i kyla. Och nu har vi haft det riktigt kallt bra länge, i hela landet.
Du får testa. Ett bränslefilter kostar inte jättemycket pengar, testa det. Annars är ju ett tips (om än svårt att genomföra för många) att försöka hålla bilen varmare, garage/tak osv.
Hoppas det löser sig för dig.
Kul att Elbilar har eliminterat 3 av 4 stora felkällor för detta.
Precis så är det. Kan vara bra att påpeka nu när det lyfts fram så mycket om problem med elbilarna i kylan.