10 Myter & Sanningar om Elbilar

10 Myter & Sanningar om Elbilar (svar på dina fördomar)

Elbilarna blir en allt mer vanlig syn på våra vägar. Under april 2022 så var var 4:e såld ny bil en elbil. Trots detta är det fortfarande väldigt många som har fördomar eller tror på rena myter om elbilar.

Många av dessa fördomar och åsikter grundar sig på daterad information, om hur det kanske såg ut för 5-10 år sedan.

Därför har vi här samlat ihop och faktagranskat de 10 vanligaste påståendena och myterna om elbilen.

1. Det tar lång tid att ladda en elbil

FEL.

Om du jämför med att tanka en fossilbil så visst tar det längre tid. Men laddtiderna sjunker mer och mer.

Om vi tittar på den ”nya” Hyundai Ioniq 5 tar det till exempel bara 18 minuter att ladda från ca 10% upp till 80% vid en snabbladdare. Och det tar endast 5 minuter att fylla på med 100 km extra på batteriet. Det är typ en bensträckare, toabesök och köp av kaffe.

Om du investerar i en hemmaladdare så kommer eventuella laddtider endast vara ett ”problem” på de allra längsta resorna.

2. Man kommer inte så långt på en laddning som Elbilen utlovat

RÄTT.

Elbilar är på detta område inte helt olika bensin- och dieselbilar.

Den officiella räckvidden (som du läser om i bilens specifikation) sätts efter en fast WLTP-mall. Där är förhållandena fasta och sifforna påverkas alltså inte av faktorer som klimatanläggning, körstil, utomhustemperatur eller lastvikt.

Den stora fördelen med WLTP är att du enkelt kan jämföra mellan olika bilmärken och modeller. Detta då alla är testade under exakt samma förutsättningar.

Men använder du dig av bilens egna system så kommer du få en mycket mer korrekt förbrukning och räckvidd. Och det är självklart här du kommer göra dina beräkningar när du väl köpt bilen.

3. Det finns inga lediga laddningsstolpar

NJAA.

Just nu är det sant att byggandet av laddstolpar inte riktigt håller jämna steg med elbilsförsäljningen. Kanske framförallt runt storstäderna.

Men faktum är att laddinsfrastrukturen i Sverige utökas i snabb takt. Här är såväl fordonstillverkare, elnätsbolag, kommuner och andra aktörer väl medvetna om den nyckelroll som den spelar. Och fler kommer inse att det finns stora möjligheter till inkomster och merförsäljning.

4. Man behöver en massa olika Appar och RFID-kort för att kunna ladda

NJAA.

Det är sant att det kan vara lite rörigt och att det behövs många olika appar. Men det arbetas på att skapa en bredare branschöverenskommelse för att förenkla bland annat betalning.

Mest troligt har även ditt bilmärke någon sorts abonnemang där de samlat flera olika laddföretag under ett och samma konto/app.

5. Det går inte att åka på bilsemester med en Elbil

NJAA.

Att det inte går är fel men det är rätt i att det kräver planering, mer planering än med en fossilbil.

Vart du ska bila är också en stor faktor. Ska ni neråt Europa så bör det inte vara några problem. Är det norrut i Sverige och ut i glesbygd så krävs en bra planering.

Men, som sagt, med lite framförhållning kan du planera var du vill ladda under vägen och då kan du även passa på att göra stoppen till en del av resan. Det finns också en massa bra appar tillgängliga som hjälper till i planeringen.

6. Elbilar kan inte dra tungt

FEL.

Det har hänt massor här de senaste åren. Tidigare var elbilar och släp inte förenliga men det stämmer helt enkelt inte längre.

Idag blir fler och fler elbilar godkända för dragvikter på 1 000 kg eller tyngre. Med en Tesla Model X får du dra över 2200 kg och har ändå en räckvidd på över 50 mil.

7. Elbilar är inte något för pendlare

FEL.

Enligt vår mening är elbilen en perfekt pendlarbil. Speciellt om du kan ladda både på jobbet och hemma.

Sedan beror det så klart på hur långt du pendlar var dag. Men vi får nog anta att det är få som pendlar mer än 30 mil enkel resa varje dag. Även en laddhybrid är ett bra alternativ för den som pendlar 5-6 mil (beroende på bilens batteriräckvidd).

Med en elbil kan du varje morgon vakna upp till en fulladdad varm bil.

8. Elbilar har hög värdeminskning

FEL.

Just nu är det tvärtom. Med den brist och långa leveranstider som råder så är värdeminskningen väldigt liten. Du får väldigt bra betalt för en 1-2 år gammal elbil.

Eftersom efterfrågan på elbilar bara kommer att öka så tror vi att, även om batteriutvecklingen kommer att gå framåt närmaste åren, så kommer ändå dagens bilar med räckvidd på 30-40 mil vara perfekta som en andrabil för många familjer framöver.

Sedan tappar som bekant alla bilar i värde direkt efter att du lämnat bilhallen.

9. Elbilar är underhållsfria

FEL.

Att elbilen skulle vara helt underhållsfri är fel. Även om de inte alls behöver service i samma omfattning som bensin- och dieselbilar.

Elbilar använder t ex inte olja men har istället kylarvätska till batteriet som behöver bytas med jämna mellanrum för att säkerställa att temperaturen är optimal när batteriet laddas. Även bromsarna är viktigt att ha koll på i och med att elbilar motorbromsar.

Men på det stora hela så har elbilen färre komponenter som behöver servas och du kan alltså glädja dig åt att servicekostnaderna är mycket lägre på en elbil jämfört med fossilbilen.

10. Elbilar är inte bättre för miljön än bensin- och dieselbilar

FEL.

Klimatforskarnas senaste rapporter visar tydligt att elbilar är ett effektivt medel till att reducera de globala CO2-utsläppen. Detta kommer också bara att öka i takt med att mer och mer av vår el kommer från återvunnen energi.

Många tillverkare använder mer hållbara material i t ex interiören på elbilarna och jobbar ständigt på att reducera förbrukningen av CO2 i produktionen.

Sammanfattning

Där har vi samlat och svarat på 10 påståenden, myter och fördomar om elbilen. En del är sant, annat helt felaktigt och ibland ligger sanningen någonstans där mittemellan.

Har du några åsikter? Skicka din kommentar via kommentarsfältet här nedan. Vi finns tillgängliga om du har frågor eller tycker vi har helt fel.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.