Tips & Råd för dig som tänker bli med elbil

Tips & Råd till dig som funderar på, eller precis köpt, Elbil

Du som sitter med planen att köpa dig en elbil, eller som precis har köpt, har som regel en rad med frågor och funderingar kring din nya bil. Oftast handlar det så klart kring den nya teknologin och allt som det för med sig.

Här har vi satt ihop en snabbguide med information i de vi anser vara de viktigaste områdena för dig som är ny elbilist.

Laddning av Elbilen

Den ena stora punkten rör så klart laddningen och allt som det för med sig. Här betar vi av de olika frågorna som dyker upp inom det området.

Ladda elbilen hemma

Vi rekommenderar verkligen att du skaffar och installerar en laddbox. Speciellt eftersom du får bidrag/avdrag för att göra det. Låt en elektriker installera laddboxen på egna säkringar och med egen typ B jordfelsbrytare.

Det går att ladda en elbil från ett vanligt vägguttag men det ska endast göras i undantag. Det är helt enkelt så mycket säkrare och bekvämare att ladda från laddbox.

Om du bor i lägenhet eller på annat sätt är begränsad till att just nu ej kunna att ladda hemma så är vårt råd att avvakta. Försök att först se till att du har möjlighet till smidig hemmaladdning. Att äga elbil blir på många sätt krångligare om du inte kan ladda hemma över natten. Vi säger inte att det inte går men du går miste om en stor smidighetsfaktor.

Är det ett måste att säkra upp huset?

Nej du måste faktiskt inte göra det. Det finns många elbilister därute som laddar hemma med ”bara” en 16A huvudsäkring. Ett knep är att bara ladda på natten när elförbrukningen är lägre eller att dra ned effekten i laddboxen eller bilen.

Men det är absolut inte fel att säkra upp huset. Även om det svider att ytterligare lägga på några kronor till den redan höga elnätsfakturan.

Du kan se det som en extra trygghet och det kan aldrig vara fel att satsa på det. Och även om många produkter har blivit effektivare så har vi samtidigt lagt till fler elektroniska prylar. Prata med din elektriker.

Lastbalansering är ett annat hjälpmedel som gör att du kan ha kvar din nuvarande säkring.

Hur mycket dyrare kommer elräkningen att bli pga laddning?

När du börjar ladda hemma så kommer din elräkning att öka. Det kan kännas lite jobbigt, speciellt om man har jobbat på, och satt in olika åtgärder, för att sänka sin elförbrukning.

Men här måste du tänka på att jämföra det mot att du slipper åka till macken och titta på när kronorna försvinner i rasande takt vid pumpen. Det är en besparing! Även om det inte kommer kännas så när elräkningen dimper ner.

Om vi räknar på ett hushåll som i snitt kör 1 200 mil per år och laddar allt hemma så ökar den årliga elförbrukning med 2 400 kilowattimmar. Med ett snittkostnad på 1,5 kronor per kilowattimme för el, nät och skatter innebär det en kostnad på 3 600 kronor.

Vilken typ av Sladd måste jag ha?

En laddkabel av Typ 2 är ett måste.

Typ 2 laddkabel till elbilar

Det är den laddkabeln som behövs när du ska ladda på publika laddstolpar och i många fall behöver du ha med dig egen sladd. Även vid laddning hemma så är det denna typ som används. Men här har många en ”extra” kabel som alltid sitter i laddboxen.

Följde det inte med en Typ 2 kabel till bilen så försöker du få med det i köpet ändå. Det ska bara ingå.

En laddkabel med Schuko-uttag (den vanliga elkontakten vi har i våra hem) medföljer de flesta bilar. Och även om du inte bör använda denna speciellt mycket så kan det ibland vara nödvändigt.

Schuko laddkabel till elbilar

Ett exempel kan vara när du är på långresa och ligger över hos goda vänner som saknar laddbox hemma. Då kan du använda denna och plugga in i det vanliga uttaget. Men se då till att ställa ner ampere uttaget i din bil så att du inte belastar säkringarna mer än nödvändigt.

Hur hittar jag laddstolpar och laddstationer ute på vägarna?

De allra flesta modellerna har inbyggda navigatorer och datorer som visar närmast publika laddstolpe. Har du uppdaterad programvara så kommer du långt på dessa.

Men du kan också använda dig av kartor och appar där Sveriges alla laddställen finns utmärkta. Dessa hittar du t ex på:

Är det en Tesla du planerar att köpa så hittar du till Teslas egna Superchargers och destinationsladdare via kartan på bilens infoskärm.

Hur lång tid tar det att ladda?

När vi pratar laddning hemma så spelar det oftast ingen större roll. Du laddar ändå på natten och vaknar upp till ett fulladdat batteri, eller tillräckligt laddat.

Ute på vägarna under långresor ska du i möjligaste mån välja snabbladdare, speciellt om du inte behöver göra ett matstopp. Med en snabbladdare kan du kapa laddtiden markant.

En populär elbil som Hyundai Ioniq 5 kan ladda från ca 10% upp till 80% på bara 18 minuter. Om du tänker efter är det väldigt kort tid. Du hinner då sträcka på benen, gå på toa och beställa kaffe. Sedan är det dags att åka igen.

Räckvidd (hur långt jag kan köra på batteriet)

Den andra stora punkten handlar istället om hur långt du kan köra på den laddning som du nu klarat av.

Här betar vi av de olika frågorna som dyker upp inom det området.

Räckviddsångest

Räckviddsångest är vanligt, speciellt innan du köpt elbilen.

Vad det handlar om är en oro över om bilens laddning kommer räcka hela vägen. Men efter att du köpt bilen och lärt dig mer om räckvidden och hur förbrukningen normalt ser ut försvinner denna oro.

Med dagens elbilar räcker räckvidden med råge till för i stort sett all vardagskörning. Det är endast vid längre resor, över typ 30 mil, som lite planering krävs. Använd bilens navigator och knappa in ditt destinationsmål. Då får du en uppskattning om du kan nå dit med din nuvarande laddning eller vart du kan ladda på vägen dit.

Räckvidden påverkas av väder och vind

Tänk på att bilens räckvidd i olika grad påverkas av temperatur och hastighet.

På vintern kan räckvidden minska med uppåt 20-40%. Vägens underlag och utetemperaturen påverkar i olika grad. Kör du många korta sträckor går det åt en hel del el för att värma kupén varje gång bilen har blivit kall.

Även vilken typ av väg du mestadels kör på påverkar batteriet. Det skiljer sig åt en del mellan olika modeller men höga hastigheter på motorvägar drar så klart mer.

Förbrukning

Som en tumregel brukar man säga att elbilar förbrukar cirka 2 kWh el per mil.

Vissa elbilar förbrukar mer medan andra förbrukar mindre. Och som vi gått igenom ovan så påverkar även hastighet och temperatur förbrukningen i väldigt stor utsträckning.

Liten ordlista

Som alltid när något är nytt så finns viss förvirring kring olika termer. Här är några som kan vara bra att känna till.

  • WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles) – är ett test för att mäta räckvidden enligt en standardiserad körcykel. Ska användas för att jämföra bilar sinsemellan.
  • kWh (uttalas kilowattimmar) – anger hur mycket el bilens batteri kan lagra (tänk att det är som antalet liter en bensintank rymmer). När du sedan kör bilen går det åt en viss mängd el per mil.
  • kW (kilowatt) – anger hur snabbt bilens batteri kan laddas. Tänk att du laddat med 1 kW i en timme, då har det hamnat 1 kWh el i bilens batteri. Ju fler kW desto snabbare kan du ladda.

Sammanfattning

Som regel är det inom dessa båda områden som de flesta frågorna eller tvekan finns innan man är villig att ta steget över till elbilsvärlden. Hoppas vi snabbt kunnat bringa klarhet i några av dina funderingar.

Nu är det självklart inte bara dessa frågor som är viktiga inför elbilsköpet. Pris, finansiering, klimatbonusen med mera är så klart också viktiga men de betar vi av i andra artiklar.

Har du något att tillägga, eller är något oklart? Bara kommentera så ska vi se till att uppdatera dig eller artikeln.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.