Pristak på Klimatbonusbilar

Pristak (700 000 kr) på Klimatbonusbilar – här är det som gäller

Regeringen har nu, 2022-06-09, beslutat att införa ett pristak på klimatbonusbilar. Elbilar som kostar mer än 700 000 kronor är efter 12:e juli 2022 ej längre kvalificerade för någon miljöbonus.

Här försöker vi gå igenom vad det betyder i praktiken och besvara några av de frågor som nu uppstår.

Vad beslutet betyder i praktiken

I korthet betyder det att om du köper en elbil som kostar mer än 700 000 svenska kronor får du inte längre någon miljöbonus för bilen.

Den nya regeln börjar att gälla från den 12:e Juli i år.

Så om du får din elbil innan det datumet och den också ställs på innan så är du berättigad till bonus.

Vilket datum gäller för köpet?

Det är när bilen ställs på och du registreras som förste ägare som är datumet som gäller. Alltså när bilen är i trafik.

Görs detta den 11:e juli får du bonus oavsett vad din bil kostade. Men efter det datumet måste bilen kosta under 700 000 för att du ska vara berättigad till bonusutbetalning.

Datumet när du skriver på om ett köp eller när bilen beställs hos handlaren är alltså inte det som gäller här.

Varför införs detta pristak?

Av flera anledningar men två stora är:

  • Bonus/Malus systemet har gått back (varit underfinansierat). Det vill säga att det har gått ut mer pengar (bonusutbetalningar) än det kommit in (malusinbetalningar).
  • Många tycker att det sticker i ögonen när personer som har råd att lägga stora summor på bilen också får ta del av bonus. ”Vår utgångspunkt är att den som har råd att köpa bilar i den prisklassen inte heller behöver det här stödet från skattebetalarna”, säger till exempel miljö- och klimatminister Annika Strandhäll.

Hur bestäms då elbilen pris?

En viktig del i det hela är ju så klart vilket pris som är det som gäller för om bilen faller över pristaket eller ej.

Vi vet ju alla att det ett satt listpris men sedan finns det rabatter att förhandla sig till. Det finns också mycket extrautrustning att köpa till. Ingår detta i ”bonuspriset” eller ej?

Skatteverkets Lista med Nybilspriser

I dagsläget är inte alla detaljer klara. Men tidigare har det spekulerat om att det är Skatteverkets nybilslista som ska användas som grund, alltså grundpriset exklusive extrautrustning.

Och med tanke på den korta framförhållningen är det troligt att det också blir det systemet som används.

Det kan dock tänkas inbjuda till viss kreativitet längre fram där tillverkare plockar bort grundutrustning för att kunna erbjuda billigare basmodeller.

Elbilarna som ej längre är bonusberättigade

Om vi tittar närmare på den senaste listan från Skatteverket (uppdateras 2 gånger per år) så är det dessa elbilar och modeller som påverkas:

  • Audi e-tron 55 quattro Proline
  • Audi e-tron Sportback 55 quattro Proline
  • Audi e-tron 55 quattro
  • Audi e-tron 55 quattro S line
  • Audi e-tron Sportback 55 quattro
  • Audi e-tron Sportback 55 quattro S line
  • Audi e-tron S
  • Audi e-tron S Sportback
  • Audi e-tron GT quattro 350 kW
  • Audi RS e-tron GT quattro 440 kW
  • BMW i4 M50
  • BMW iX xDrive40
  • BMW iX xDrive50
  • BMW iX M60
  • Ford Mustang MACH-E AWD 91kWh, 351hk
  • Ford Mustang MACH-E AWD GT 91kWh, 487hk
  • Jaguar I-Pace EV400 Signature SE
  • Jaguar I-Pace EV400 Signature HSE
  • KIA EV6 AWD GT
  • Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC SE Edition
  • Mercedes-Benz EQE 350+ SE Edition
  • Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC AMG Line
  • Mercedes-Benz EQV 250 Standard lång
  • Mercedes-Benz EQV 300 Standard lång SE Edition
  • Mercedes-Benz EQV 300 Standard lång
  • Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC SE Edition
  • Mercedes-Benz EQS 350
  • Mercedes-Benz Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
  • Mercedes-Benz EQS 450 4MATIC
  • Mercedes-Benz EQS 450+
  • Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC
  • Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
  • Mercedes-Benz Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
  • Porsche Taycan
  • Porsche Taycan 4 Cross Turismo
  • Porsche Taycan 4S
  • Porsche Taycan 4S Cross Turismo
  • Porsche Taycan GTS
  • Porsche Taycan GTS Sport Turismo
  • Porsche Taycan Turbo
  • Porsche Taycan Turbo Cross Turismo
  • Porsche Taycan Turbo S
  • Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo
  • Tesla Model 3 Performance AWD
  • Tesla Model Y Long Range AWD
  • Tesla Model Y Performance AWD
  • Tesla Model S AWD
  • Tesla Model X AWD
  • Tesla Model X Plaid AWD
  • Tesla Model S Plaid AWD
  • Toyota Proace Verso Electric Executive Long 75 kwh, 2 dörrar, 6 platser
  • Volvo XC40 Recharge Twin Pro

Andra möjliga alternativ

Förutom det mest troliga alternativet ovan så skulle dessa också kunna vara möjliga:

  • Användning av nuvarande listor för förmånsvärde. Där räknas också eventuella tillval med i priset.
  • En annan möjlig lösning är att man helt enkelt får skicka in kopia på kvittot på bilen.

Varför införs det med så kort varsel?

Det är en bra och legitim fråga.

Eftersom beslutet har dröjt har många, med oss inräknade, börjat tro att det skulle skjutas fram. kanske till årsskiftet.

Nu blir det ju dock också framskjutet, men bara med 7 dagar. Från senast planerade 1:e juli till 12:e.

Förslaget lades fram runt september 2021 men sedan har det tröskats mellan olika instanser och remissvar har inkommit med blandade reaktioner.

Vad det här innebär för försäljningen av ”dyrare” elbilar?

Det vet ingen just nu. Men bilar som ligger precis strax över 700 000 kr kanske kommer att få se dalande försäljningssiffror, iaf till en början.

Sedan finns så klart möjligheten att priset på dessa bilar sänks av tillverkaren.

Vi sammanfattar

Pristaket för klimatbonusen har varit på tapeten ett tag nu. Men beslut har skjutits fram flera gånger. Och efter många väldigt negativa remissvar så trodde många att förslaget skulle göras om, skjutas på framtiden eller skrotas.

Men nu är det bestämt att efter den 12:e Juli 2022 får du inte längre ta del av någon miljöbonus om du köper en elbil som kostar mer än 700 000 kronor.

Vad tycker du om att detta nu blir verklighet? Kanske är du själv påverkad? Lämna gärna en kommentar.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.